Tarinaa ei kerrota vain sanoilla, vaan se jatkuu tavoissa, liikkeissä, musiikissa, artefakteissa, perspektiivien jäävuorten vedenpäälisinä huippuina - siinä, kuinka valo heijastuu kuunylisinä kaarina taulun maalipinnasta.
keskiviikko 12. toukokuuta 2010
Maailma luotiin 80-luvulla
Vaaleanpunainen tuubipurkka, salmiakkijauhe, muovisotilaat, kroketti, ensimmäinen näkemäni videopeli (taisi olla Defender) Sointulan kauppojen aulassa, Eerolantien asfaltti ja superpallot, mikrokerho torin saunalla ja meidän Sinclair Spectrum ZX 48 vs. Matin Sinclair QL shakkimatsi, Arkajalat, tuoksuvat pyyhekumit, magneettipenaalit, korvalappustereot, junamatkat Kemiin, laskinrannekellot, Bubble Bobble, Ultima V, Eerolan koulun työmaan styroksi lauttana viereisellä suolla Tarun ja naapurin kanssa, lego-avaruusalukset ja linnanvalloituspeli, kerrossänky, Keke Rosberg, takatukka, torstain siivouspurkka sekä pätkis-tv-sarja ja smurffit, Matti Nykänen vs. Jens Weißflog, Keijon ja Ullan sateisena kesänä sekalaisista materiaaleista askartelema liikennekaupunki toimivilla tee-se-itse mikropiiriohjatuilla liikennevaloilla, Tarun huoneesta kuuluu Roxettea, Satumaa-leikki jossa smurffit ja muovieläimet elivät kirjojen päällä taloissa, ajelivat matchbox-autoilla ja käyttivät värillisiä domino-nappuloita rahana, Synthesizer Greatest-kokoelmat, Ullan Spectrumille kehittämä ja assemblyllä ohjelmoima soutupeli ja Keijon siihen mikrokytkimellä liittämä soutulaite, saunakasetti, Sky Channelin aamupiirretyt, koulumatkat kolmistaan metsän läpi Roukkoon ja Tyryyn, ensimmäinen pc-kone (286, 40 megatavua kovalevytilaa, Keijo sanoo, ettei muita pelejä kuin Falcon AT hankita), luen 12 sivua Sepon Oulun yliopiston Pascal-prujua ja yritän saada Ullaa selittämään, mihin muuttujia tarvitaan (miksei niitä voi heti laittaa oikeaan arvoon vaan pitää muutella!), ensimmäinen 11-vuotiaana ohjelmoimani ohjelma Turbo Pascal 3.0:lla (laski suhteellisen älykkyysosamäärän), heti perään toinen ohjelmoimani ohjelma Pascalilla (~500 rivin seikkailupeli, jossa jokainen huone toteutettu omana proseduurinaan ja huoneesta toiseen siirrytään kutsumalla ko. proseduuria ^_^), Print-lehti, luen MikroBitistä data-lausekkeita käyttävän seikkailupelin listauksen ja tajuan abstraktion/muuttujat ja opin ohjelmoimaan, 1,2 megan lerppu kirjoitettu täyteen Pascal ja Basic-ohjelmia yläasteen alkuun mennessä (mm. 3d seikkailupeli, jonka perspektiivin laskukaavat jouduin johtamaan Antero Vipusen lauseesta "Objektit näyttävät puolta pienemmiltä kaksi kertaa kauempana" kun ala-asteen opettajamme ei tiennyt 3d-koordinaattien olemassaolosta kun kysyin niistä häneltä), yhtyneiden mökit sekä smurffirakennelmat risuista ja kivistä käpylehmineen, kaarnalaivat, ensimmäiset videot ja Radiomestarin 100 ilmaista b-elokuvaa, rattikelkka, minarit, yläpihojen Dungeons&Dragons matsit silloisen parhaan kaverini takapihalla, Amiga vs. PC, Ihmemies ..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti