tiistai 15. maaliskuuta 2005

Tulkinta minästä ei ole minä

sfnet.tiede: Re : Vaatimukset ja säännönmukaisuudet

17.2.2005 15:33

Risto Karttunen kirjoitti:
Ai ettäkö Sibeliuksen neljännen sinfonian säveltäminen ei ole vaatinut tuntemista eikä tietoisuutta?

Oli ihan pakko vastata tähän kun satuit käyttämään Sibeliuksen neljättä esimerkkinä: Oletko muuten huomannut kuinka se 3. osan päämelodiakulku (joka on ainakin minun mielestä kyseisen teoksen pihvi) voidaan esittää mielettömän yksinkertaisella kaavalla. Sehän on oikeastaan vain puolisävelaskeleittain lyheneviä intervalleja, jotka laskevat siten, että seuraava intervalli päättyy aina edellisen puoliväliin (muistaaksen alaspäin pyöristettynä) siten, että on menty oktaavi alaspäin, kun intervalli "katoaa", joten melodiaa voidaan jatkaa mielivaltaisesti. Muistaakseni (minulla ei ole tätä kirjoittaessani levyä tai nuotteja saatavilla, jotta voisin tarkistaa asian noiden samojen intervallien "pohjasävelet" kulkevat sitten yhtäaikaa, mutta vain ylöspäin. Kyseinen sävellys voitaisiin ilmaista todella lyhyellä tietokoneohjelmalla.

Enpä sitten osaa sanoa miten tämä liittyy keskusteluun :)


23.2.2004 16:13

Anssi Junnila kirjoitti:
Vaikka kummoisilla nykytekniikan metodilla tarkkailtaisiin esim. minun aivojani, ei kukaan pystyisi selvittämään mikä tietty muistikuva tai ajatus minulla on mielessäni tietyllä hetkellä.

Käsittääkseni sellaisia käyttöliittymiä on tehty kokeilumielessä, jossa käyttäjä ohjaa esim. kursoria ruudulla ajattelemalla eri asioita ja mittaamalla aivojen sähköistä toimintaa erotetaan nämä toisistaan.

Pahoittelen, etten nyt ehdi etsimään viitettä ja varmistusta muistikuvalleni.


15.3.2005 12:33

Risto Karttunen kirjoitti:
Sinä kuitenkin vaadit tietoisuuden määritelmää, jota pidit tarpeellisena jotta voisimme vertailla aivojen ja tietokoneiden periaatteellisia eroja.
Varmaankin olisi hyvä voida määritellä, mistä puhutaan. Tietoisuus uskoakseni liittyy juuri noihin eroihin, kuinka "periaatteellisia" sitten lienevätkin.

Koska aikaisemminkin on pohdittu tietoisuuden määritelmää ja kuinka se on syntynyt evoluutiossa, niin tässä on yleisön toivomuksesta vastaus:

Tietoisuus on priorisoitu todo-lista, joka erottaa refleksimäiset "ajatuslihakset" ihmisen aistien välittömästä palautteesta. Siis:

  • Tietoisuus on todo-"lista" siinä mielessä, että siellä olevat eri abstraktiotasojen käsitteet säilyvät siellä, kunnes niitä ei enää tarvita. Esimerkiksi keskeneräinen työ säilyy tietoisuudessa niin kauan kun se on kesken ja sitä halutaan jatkaa.
     
  • Tietoisuus on priorisoitu, eli jos yhtäkkiä huomaa auton tulevan lujaa vauhtia kohti, voittaa se esim. kahvipöytäkeskustelun tietoisuuden pääsijalla.
     
  • Tietoisuus on evoluutiollinen askel reflekseistä. Alkeellisempi aste ajattelutoimintaa on suora ulostulovaste, joka riippuu tietyn ajan sisällä tulleista sisäänmenovasteista. Kun lisätään tähän havaittuun maailmaan sisäinen "virtuaalitodellisuus" (="joukko eri abstraktiotasojen "ei-kielellisiä käsitteitä""), voidaan ihmisen ulostulon arkkitehtuuri säilyttää samanlaisina modulaarisina proseduraalisina (top-down oppiva, rakennetta tuottava) lihasohjelmina, mutta ihmisen toiminta ei ole enää suorassa kytkennässä välittömään ulkomaailmaan. Ihmisen kaikki output on käytännössä lihasliikkeitä (ja nimenomaan näitä ei tiedosta lainkaan), ja ajattelu on sellaisia "lihasliikkeitä", jotka vaikuttavat vain tuohon tietoisuuden "virtuaaliympäristöön" eivätkä todelliseen ympäristöön. Samalla tavoin kuin ei pysty tiedostamaan kuinka onnistuu heittämään tikan tauluun, ei pysty myöskään tiedostamaan sitä funktiota, joka kuljettaa ajatusta.

    Tietoisuuden syöte koostuu oliomaisilta/rakennetta piilottavilta funktioilta tulevilta syötteiltä. Tämä hahmontunnistus opitaan "bottom-up" siten, että "pyramidin" leveällä sivulla on aistisolut ja kärjessä aina vain abstraktimpia olioita. Tietoisuudessa voi olla "työn alla" useita tällaisia syötteitä eri abstraktiotasoilta yhtäaikaa. "Minä-tietoisuus" syntyy tässä kapenevassa käsitepyramidissa samalla tavoin kuin mikä tahansa muu korkean tason käsite (esim. muiden ihmisten hahmottaminen), "minä" eroaa muista hahmoista siten, että se on kokemuksessa aina läsnä ja ulkoaistien lisäksi minästä saadaan dataa sisäaistien kautta.

Minulla on loistava idea algoritmista, jolla nuo kärjikkäin vastakkaiset pyramidit rakentuvat, mutta selitys on hieman liian pitkä tähän nyyssiin.
 

 
(Beethoven, Symphony 7, Allegretto, mvt 2)
 

lauantai 6. marraskuuta 2004

Logiikan rakennustelineillä kohti äärettömyyttä

Vastaus on lyhyt, kun saa itse keksiä kysymyksen.


(Symphony of Science - 'Our Place in the Cosmos' (ft. Sagan, Dawkins, Kaku, Jastrow))
 
sfnet.keskustelu.kieli: Satunnaistaa

5.11.2004 9:40

Valmari Antti kirjoitti:

Rönsy: jostain merkillisestä syystä on niin, että matemaattisen käsitteen käyttäytymisen saamiseksi samanlaiseksi tosimaailman käsitteen kanssa riittää, että samanlaisuus varmistetaan "käyttäytymisen perusyksiköiden" tasolla. Tällöin samanlaisuus monimutkaisissakin tilanteissa seuraa automaattisesti. Kukaan ei tiedä, miksi näin on. Kuuluisa essee "Matematiikan käsittämätön tehokkuus luonnontieteissä" (tjsp.) käsittelee tätä aihepiiriä.

Toisaalta yksinkertainen matemaattinen malli on vain pienelle osajoukolle reaalimaailman projektioita. Ehkä pidämme kiinnostavina vain niitä osia todellisuudesta, jonka pystymme helposti mallintamaan aivoissamme ja sitten matemaattinen malli on vain formaali, kielellinen esitys tuolle aivojemme mallille ja yllätys, ne sopivat hyvin yhteen.

Siis kun muodostamme käsitteitä, yritämme löytää yksinkertaisimman mahdollisen mallin havainnoille. Kun havainnot poikkeavat mallista, emme syytä logiikkaa vaan muutamme mallia.. Siis koskaan emme tule sellaiseen lopputulokseen pohdiskelulla, että logiikkamme ei kykene selittämään todellisuutta/kokonaisuus ei ollutkaan palojen summa, vaan toteamme vain palojen olleen väärässä järjestyksessä ja että todellisuudesta tulee informaatiota, joko äärellisesti, jolloin selittäminen voi onnistua täydellisesti, tai äärettömästi, jolloin vain joka hetkellä selitämme, että malli ei ihan vielä vastaa todellisuutta. Nuo logiikan rakennuspalikat voi valita aika mielivaltaisesti. Tämä "kannan" valinta vain sitten vaikuttaa siihen, kuinka kokoamme korkean tason käsitteet peruspalikoista.

Todennäköisesti en ymmärtänyt, mitä yritit tarkoittaa ja selitin ihan aiheen vierestä triviaalisuuksia.


6.11.2004 7:17

Valmari Antti wrote:

Tuo kykenee selittämään sen, että teoriamme tekevät vääriä ennusteita vähän ja hallitusti. Mysteeriksi jää, miksi teoriamme kykenevät tekemään valtavan paljon oikeita ennusteita, vaikka teoriamme ovat loppujen lopuksi hyvin pieniä. Ei tarvita kovin monta kirjaa kuvaamaan esimerkiksi sähkön peruslait ja niiden käsittelyssä tarvittava matematiikka. Kuitenkin näitten lakien varassa on saatu suunniteltua valtava määrä erilaisia hyvin toimivia sähkölaitteita.

On todellakin ihmeellistä, että luonnonlakeja, jotka muuntavat maailman tilaa ajassa, on niin vähän. Toisaalta "kosmologisessa" (onko tämä oikea termi?) dimensiossa ei tiedetä, kuinka yksinkertainen maailman mahdollinen alkutila oli, jos sellainen on joskus ollut olemassa. Seuraisiko esim. tunnetuilla luonnonlaeilla, että jokin symmetrinen alkutilanne säilyisi symmetrisenä?

Käytännössähän tuosta lähtötilan monimutkaisuudesta johtuen fysiikalla voidaan ennustaa vain hyvin suljettuja kokeita. Monien teknisten laitteiden idea on juuri luoda hyvin rajoitettu todellisuus, jotta fysiikkaa/matematiikkaa voisi soveltaa. Otetaan vaikka esimerkiksi täälläkin esiintynyt noppa. Vaikka matematiikka/fysiikka on yleisesti ihmeellisen tehokas apuväline, silti niinkin yksinkertaisen laitteen kuin nopan tulos on hankala ennustaa.
 

tiistai 3. kesäkuuta 2003

Zombi on mielikuvitusolento

(Young Frankenstein music theme)


sfnet.keskustelu.filosofia: Valaistumisesta ja nollalla jakamisesta

2.6.2003 14:47

Onko mahdollista, että seuraavat väitteet pitävät paikkansa yhtä aikaa:

  1. Tietoisuus/kokeminen tapahtuu vain aivojen nykyisenkaltaisella alustalla ja funktionaalisesti vastaava zombi-robotti ei ole samassa mielessä tietoinen.
     
  2. On mahdollista toteuttaa zombi-robotti, joka toimii funktionaalisesti kuin ihminen ja sen aivojen toiminta on jaettavissa lukuisiin osiin, joita funktionaalisesti vastaavat osat löytyvät alkuperäisestä ihmisaivosta (, josta ko. zombi-kopio on tehty).
     
  3. Kun osa osalta nämä ihmisaivojen palat korvataan funktionaalisesti vastaavilla robotin osilla ja liitetään rajapinnoistaan ihmisen aivoihin, tietoisuus ikään kuin "pala palalta" häviää.

Esimerkiksi, jos kuvitellaan, että jonkin osan poistamalla esim. värien kokeminen poistuisi, tapahtuisi tämän puoli-ihmisen/puoli-zombin tietoisuudessa tällä hetkellä ajatus "hmm. kummallinen tunne, en havaitse enää värejä, mutta en kykene ilmaisemaan tätä kenellekään, koska olen funktionaalisesti edelleenkin oma itseni. Jostain kumman syystä suuni papattaa aivan muuta kuin tällä hetkellä tietoisuudessani haluaisin raportoida, vaikka vain värejä koskeva osuus aivoistani on vaihdettu"? Vai tapahtuisiko niin, että muiden kysyessä väreistä suu omavaltaisesti alkaisi runoilemaan ympäristön väreistä, mutta "tietoisuudella" ei olisi enää käsitystä, mistä oikeastaan itse on puhumassa vaikka ymmärtäisi käyttämänsä kielen muuten?

Toisaalta, jos ajatellaan tietoisuuden pimentyvän hetkessä kokonaan, kun aivoista korvataan pienikin palanen, niin silloin luulisi esim. onnettomuuteen joutuneiden aivotärähtäneiden olevan zombeja ja näin ollen heidän valituksestaan onnettomuuden tuottamista tuskista ei tarvitse pahemmin välittää.

Mitä muita selitysmalleja on tarjolla?



3.6.2003, 14:28

Marcus E Engdahl kirjoitti:
Ei välttämättä, ihmisellehän voi aivovaurion kautta käydä niin että koko värin käsite häviää. Toisinsanooen, ihminen ei havaitse värejä, ei tiedä koskaan sellaisia nähneensä eikä kykene muistamaan vanhoja väriaistimuksiaan, eikä edes huomaa että jokin on muuttunut. Sinänsä mielenkiintoista että jos jollain asialla ei ole enää sijaa tietoisuudessa, sitä ei enää ole kokemusmaailmallisesti lainkaan olemassa.

Näin on, mutta käsittääkseni nämä ihmiset voivat edelleenkin keskustella muiden kanssa ja todeta näiden väittävän jotain sellaista olevan olemassa, mitä ei itse pysty havaitsemaan/ymmärtämään. Erityisesti nämä ihmiset (ainakin itse väittävät) pystyvät tietoisesti tuottamaan puhetta muista asioista, pohtimaan käsitteitä kuten aikaisemminkin, huomaavat ajan kulumisen jne. Ko. aivoalueen vaurio ei siis vahingoittanut ratkaisevasti muita toimintoja.

Jos taas ko. aivoalue ei olisi tuhoutunut, vaan korvattu ulkopuolisten kannalta samalla tavoin toimivalla komponentilla (== tuottaa lopulta samat neuronien aktivaatiot, kuin alkuperäinen aivokudos olisi tuottanut  -  ensimmäisessä postauksessa käytin sanaa funktionaalinen tähän tarkoitukseen vastakohtana mahdolliselle "sisäiselle kokemukselle", jota ei voi mitata), huomaisi ko. tietoisuus itse puhuvansa esim. väreistä, vaikkei enää käsitäkään mitä ne tarkoittavat. Tällöin tuon värikäsitekomponentin (tämän komponentin olemassaolonhan nuo onnettomuustapaukset löyhästi todistavat) korvaaminen koneellisella vastineella aiheuttaisi myös "tietoisen kontrollin" poistumisen puhekeskuksesta ja monenlaisia sisäisiä kokemuksia, kuten ihmetyksen "mistä minä oikein nyt puhun", jota ei olisi ollut ilman tuon komponentin korvaamista tai esimerkiksi tuon komponentin vaurioituessa.

En ainakaan vielä pysty täysin käsittämään, kuinka tietoisuus siis riippuisi "laskenta-alustan" ei-toiminnallisista (*) ominaisuuksista.

(*) Toiminnallisella ominaisuudella, funktionaalisella vastaavuudella tarkoitan siis epämääräisesti selitettynä havaitsemaamme ihmisen käyttäytymistä, siis niitä lihasliikesarjoja, jotka saavat meidät pitämään hytkyvää ruumista ajattelevana, tietoisena ihmisenä jokapäiväisessä havaintomaailmassamme.

Ok, edellistä määritelmää täytyy tarkentaa siten, että myös aivojen sisäisestä toiminasta erotetaan rajapintoja, joiden välityksellä aivojen eri osat kommunikoivat ja tällöin tietyn osan toiminallinen vastaavuus tarkoittaa siis identtistä toimintaa ko. rajapinnan kohdalla. Nämä rajapinnat ovat tietenkin mielivaltaisesti valittavissa ja tämä toiminnallisen erottaminen ei-toiminnallisesta on tosiaankin aina suhteellinen valittuun rajapintaan nähden. Uskoisin kuitenkin, että tähän liittyvät ongelmat eivät tee ylläolevasta pohdiskelusta niin ongelmallista, ettei sitä pystyisi hyväntahtoisesti tulkitsemaan mielekkäästi tämän keskustelun puitteissa.



3.6.2003, 17:08

Miikka Lahti kirjoitti:

En tiedä, mutta veikkaisin, että jos joku tiedostamisen kannalta oleellinen aivoalue korvattaisiin pelkällä ulostulot antavalla mikropiirillä, tietoisuus saattaisi hyvinkin kadota.

Käykö "tiedostamisen kannalta oleelliseksi" aivoalueeksi sellainen aivoalue, joka on esim. onnettomuudessa vahingoittunut ja aiheuttanut aikaisemmin mainittuja puutteita käytöksessä? Jos olen oikein ymmärtänyt, nämä puutteet voivat tulla hyvin rajoittuneille osa-alueille. Tarkoitatko yllä siis, että koko tietoisuus katoaa aina, kun tällainen pala korvataan keinotekoisella vastineella vai Marcuksen ehdottamaa vähittäistä tietoisuuden katoamista, joka siis tuntui minusta ongelmalliselta?

Jos näin ei olisi, voitaisiin samaa kai jatkaa koko aivojen korvaamiseen millä tahansa komponentilla, mikä antaa saman syöte-vaste-käyttäytymisen, mikä johtaisi tiukkaan behaviorismiin, eli kaiken palautumiseen syötteisiin ja vasteisiin välissä tapahtuvan sisäisen toiminnan ollessa merkityksetöntä. Tämäkään ei tunnu täysin uskottavalta ottaen huomioon mm. ihmisten näyttelemis- ja tunteidensalauskyvyn, mistä lisää alempana.

On toki selvää, että ihminen voi näytellä monenlaista ja sen takia laitoinkin edelliseen postaukseen käsienheiluttelua aivojen sisäisistä rajapinnoista. Oma arvaukseni on, että aivoista voitaisiin löytää valtavalla urakalla (vaikka tämä työmäärä voisi ylittää kaikki käytännölliset rajat) esim. abstrahoitujen neuronien tasolla mekanismeja, jotka laskevat funktioita, jotka selkeästi vastaavat ajatuskulkujamme, kykyjämme ja toimintojamme jne. siten, että noiden funktioiden kannalta neuronien yksityiskohtaisempi toiminta näyttäytyy pelkkänä kohinana. Luulen myös, että tietoisuus ei ole kauheasti riippuvainen tästä kohinasta, ainakin jos ensimmäinen arvaukseni osui oikeaan, koska noista funktioista löytyisi esim. "sisäinen puheeni", joka oleellisesti vaikuttaa myös muille näkyvään käyttäytymiseeni tai ei ainakaan ole omasta mielestäni mitenkään erityisen ristiriidassa sen kanssa.

käsitäkään mitä ne tarkoittavat. Tällöin tuon värikäsitekomponentin (tämän komponentin olemassaolonhan nuo onnettomuustapaukset löyhästi todistavat) korvaaminen koneellisella vastineella aiheuttaisi myös "tietoisen kontrollin" poistumisen puhekeskuksesta ja monenlaisia sisäisiä kokemuksia, kuten ihmetyksen "mistä minä oikein nyt puhun", jota ei olisi ollut ilman tuon komponentin korvaamista tai esimerkiksi tuon komponentin vaurioituessa.

Juuri tuollaisia kokemuksia monilla aivovauriopotilailla ja mielisairalla käsittääkseni on.

Siis esittämässäni mallissa ajatus "mistä minä oikein nyt puhun" olisi vain henkilön päässä eikä hän voisi tätä mitenkään ilmaista kenellekään, koska käyttäytyisi ulkoisesti täsmälleen siten, kuin aikaisempi lihallinen versionsa. Mikä nyt selittää tämän uuden kyvyttömyyden artikuloida osaa ajatuksistaan puheeksi? Aivovauriotapauksessa henkilö todennäköisesti pystyi kertomaan, ettei hänellä ole aavistustakaan, mistä muut puhuvat ja näin muut saivat tietää tästä puutteesta tietoisuudessa. Kuvittelisin siis, että aivovauriopotilas edelleenkin ajatteli tietoisuutensa olevan "konsistentti" oman puheensa kanssa, eli ko. aivovaurio ei aiheuttanut ongelmia tällä alueella.

Jätin vastaamatta ainakin vielä tässä vaiheessa osuuteen, joka liittyi funktionaaliseen vastaavuuteen, koska se saattaisi viedä keskustelua aika lailla eri suuntaan alkuperäisestä kysymyksestä, väheneekö tietoisuus vähittäisesti, kun aivoja korvataan pala palalta esim. siten, että funktionaalinen vastaavuus on neuronien keskinäisten rajapintojen vastaavuuksia.
 

lauantai 1. kesäkuuta 2002

Toiset puhuu, toiset filmaa


(Aki Kaurismaki - Hamlet liikemaailmassa_Hamlet_and_Ophelia)

sfnet.harrastus.elokuvat: Ison K:n elokuvat jatkavat Jerry Lewiksen elokuvien loistokasta perinnettä

1.6.2002 21:39

Esko Virta kirjoitti:

"Toistensa ohi tujottattavia puupökkelöitä mölisemässä järjettömiä asioita, saadessaan aikaan siis mielettömiä fiiliksiä sillai mielettömissä tilanteissa boheemien tyyppien jutuissa" -metodi puree edelleen ranskalaisten ja myös muutaman "kylttyrellin" tajuttomuuteen.

Toisaalta se on mielenkiintoinen tehokeino tuoda pinnalle roolihahmojen tunteita ja kirkastaa käsillä olevaa tilannetta. Ihmisten puheethan nyt yleensä ovat lähinnä arkisten faktojen vaihtoa, yhteenkuuluvuuden voimistamista, oman edun tavoittelua, epäsuoraa itsensä kehuskelua tai muuten vain joutavanpäiväistä sosiaalista ajanvietettä. Mikä näistä on elokuvan arvoista sisältöä ja miksi sitä pitäisi olla kaikissa elokuvissa?


5.1.2010 18:16 Naamakirjassa samasta teemasta (päivitetty 27.1.2011):

Musiikin kuuntelu voi olla hengenvaarallista, mutta sen esittäminen taas saattaa pelastaa henkesi. Linkkeinä kohtauspari Hitchcockin elokuvasta "Mies joka tiesi liikaa" (vuoden 1956 versio), jossa mestari näyttää kuinka tehdään 10 minuutin kohtaus puhdasta elokuvaa jatkuvalla musiikilla ilman dialogia. Lisäbonuksena Bernard Herrmann johtaa orkesteria. (SPOILERIVAROITUS: jos et ole nähnyt ko. elokuvaa, niin älä katso alla olevia pätkiä!)

 (Symphony of Suspense)

('Que Sera Sera' in "The Man Who Knew Too Much")

torstai 30. toukokuuta 2002

Aamu alkaa algoritmilla

sfnet.tiede.matematiikka: tekniikan opetuksen alasajo? 

30.5.2002 16:14

Jyrki Havia kirjoitti:
Soveltamistaito on tärkeä. Kuulin eilen väitteen, jonka mukaan monet niistä, jotka ymmärtävät kunnolla algoritmeja, eivät ymmärräkään ohjelmointia riittävän hyvin. En tiedä onko asia näin, mutta on surkeaa jos on.
Kyllä tämnä käytännön kokemuksena tuntuu paikkaansa pitävän.
Mutta parempi muotoilu olisi ".. eivät välitä toteutuksen tehokkuudesta" (ts., ei katsota/ymmärretä/"haluta tietää" mitä se rutiini x, joka toteuttaa jonkin algoritmissä tarvittavan kohdan, sitten oikesti tekee ja kuinka tehokkaasti).

Tällainen väite voi jossain tapauksissa päteä perinteisemmän matemaattisen taustan omaavaan henkilöön, jolle ohjelmointi on tullut työnkuvaan myöhemmin ja tuntuu lähinnä välttämättömältä pahalta.

Epäilen, että väite on kuitenkin perätön niiden kohdalla, joilla on ohjelmointitausta, ja jotka ovat myöhemmin kiinnostuneet algoritmien jne. teoreettisesta puolesta. Kokemukseni perustuu lähinnä informaatio- ja matematiikka-olympialaisissa pärjänneiden ihmisten tuntemiseen ja voin vakuuttaa, että tuosta porukasta löytyvät myös huipputason käytännön toteuttajat, vaikka nämä ihmiset voidaankin laskea luokkaan "ymmärtävät kunnolla algoritmeja".

Toisaalta (tätä ehkä tarkoitit), kun nuoruuden kritiikitön into laantuu, voi teoreettisesti suuntautuneelle toistuva "opettele-typerä-rajapinta-x-joka-vanhenee-vuoden-päästä-ja-kirjoita-älyttömästi-yksinkertaista-koodia-mutta-silti-keskity-jatkuvasti-virheitä-välttääksesi"-työ alkaa käydä puisevaksi. Hankalat algoritmit ovat vain murto-osa isojen ohjemistojen kehittämisestä (niiden merkitys vähenee lähestyttäessä koodin kerroksissa loppukäyttäjää lähinnä olevia abstraktioita). Konetehon kasvaessa myös yhä useampi ohjelmointiongelma muuttuu algoritmisesta tai koodinviilauksellisesta näkökulmasta ylläpidettävyyteen, koodin tuottamisen helppouteen/hintaan, muunneltavuuteen, luettavuuteen jne.

Ohjelmistotieteen/tekniikan opetuksessa on toki huomioitava ei-ohjelmistoteknisiä asioita kuten järkevä työnjako, jos halutaan kehittää rationaalinen prosessi/organisaatio ohjelmistojen tuottamiseen. Tosin tätä ei kukaan kieltänytkään.


 
(MEL BROOKS Mykkä leffa - kuningattaren kiväärit)
 

perjantai 12. huhtikuuta 2002

iKaros ja ajatuksen lento Internetissä

(Howard Shore-Icarus)

sfnet.keskustelu.uskonnottomuus: Tietokone vs. aivot ja rinnakkaisuus

11.4.2002 1:08

Henri Hansen kirjoitti:

En oikein tiedä mitä tällä tarkoitat. Jokainen ihminen voi havaita tietoisuutensa. Kone voidaan ohjelmoida tekemään samanlainen havainto.

Se, miksi Abloy-lukon (tai koneen) tietoisuuden vertaaminen ihmisen tietoisuuteen tuntuu monille liian paksulta, johtunee siitä, että ihmisen tietoisuus itsestään on melko epäsuoraa, monimutkaista ja kyvykästä. Yritän selitää tässä sitä, että esim. käsitteet "minä" ja "ihminen" sisältävät meille runsaasti valmiita tulkintoja. Nämä tulkinnat ovat eräänlaisia potentiaaleja - esim. shakinpelaaja tunnistaa pelitilanteesta monia mahdollisia siirtoketjuja, ideoita jne., jotka lopulta näkyvät vain yhtenä siirtona laudalla, mutta sivustakatsojan olisi naurettavaa ajatella, että koko pelin "ilmaus" (vrt. sana "minä", "tietoinen") - siirto olisi täsmällinen, selkeä ja kattava määrittely siitä prosessista, jolla pelaaja tekee siirron. Samalla kun tiedostamme "minän", tiedostamme lukemattoman määrän muuta epämääräistä tavaraa (joku voisi ehkä kutsua tätä intuitioksi, hiljaiseksi tiedoksi tms.) sekä tiedostamme myös meta-tasolla sen, että tiedostamme tämän oheisroinan, ja voimme kaivaa sieltä tarvittaessa kaikenlaista juttua käsitteestä "minä" tai "ihminen". Tässä mielessä siis yksittäistä bittiä ja print-lausetta on hankala verrata ihmisen tietoisuuteen, vaikka periaatteellista eroa ei olisikaan.

Kokemusten (värit jne.) filosofinen ongelma on käsittääkseni siinä, että ne vaikuttavat toimiimme (myös kielikeskukseen, "tiedostamme" ne), mutta meillä ei ole introspektiota, jolla voisimme muodostaa kattavan sisäisen (kielellisen?) mallin (eli edellä puhutun oheiskrääsän) tästä toiminnasta. Kuten myöskään minä-tietoisuutemmekaan ei todellakaan tarkasti mallinna sitä, mitä oikeasti teemme. (Olisiko tässä ehkä suurin ajatuksellinen vaikeus ymmärtää tietoisuus - turhamainen kielellinen minä ei halua tunnustaa, ettei olekaan kaiken alku :) Ehkäpä ydin onkin sen pohdinnassa, millaista vastausta ylipäätään etsimme kysymykselle "Mitä on punainen?", ts. mitä oikeastaan edes kysymme.

Itse ajattelen, että laajin tulkinta jonkin asian "ymmärtämiselle" on sen "tuttuus" - jos osaamme leikkiä/pelata sillä, tunnemme/ymmärrämme sen tässä kehyksessä. Toisaalta myöskin niin, että mitä tehokkaammin onnistumme käyttämään tiettyä koneistoa (esim. kieltä ja sen sisään rakennettua logiikkaa ja tämän päälle matematiikkaa) jonkin asian käsittelyyn, sitä tiedostamattomimmiksi tulemme tämän "aksioomien"/"kannan" valinnan päälle rakennettujen tulkintojen kompleksisuuksien vinoutumisesta ja rajoituksista (ei, en aja tässä takaa, että jokin "vaihtoehto" hörhöily olisi parempi vaihtoehto). Voisin kuvitella jonkin ulkoavaruuden ölliäisen, jolla on erittäin tehokas "kieli" vaikkapa psykologisten seikkojen käsittelyyn (tai värien), mutta esim. painovoima olisi sille täysin mystinen - selittämätön! Siis emmehän toki ymmärrä painovoimastakaan, kuinka se todella-todella (erään tuttavani käyttämä termi) toimii. Painovoima voi tosin olla meille kielellisesti tutumpi kuin vaikkapa värit. Meillä ei ole tarvetta selitellä enää painovoimaa, koska sen kiinnostavat aspektit on saatu jo hallintaan.

Uskon, että Henri ajaa takaa sitä, että tietoisuutemme muut ominaisuudet tulevat pala palalta muuttumaan tiedon&taidon lisääntymisen takia arkisemmiksi, minä-kuvamme tulee realistisemmaksi ja asian filosofinen puoli tulee jäämään tasolle "Onko se kaiken takana oikeasti-oikeasti oleva vaaleanpunainen norsu, oikea- vai vasentassuinen?".

(Pahoittelen edellisen tekstin epäselvyyttä, hankala aihe purkaa sanoiksi. Toivottavasti teksti oli edes hyvää ajanvietettä.)


12.4.2002 4:58

Timo Salo kirjoitti:

Olennaista on, ettei mikään tieteellinen teoria sinänsä voi antaa meille puuttuvaa kykyä. Siten tietoisuuteen tarvitaan aina enemmän kuin selitys. Toisaalta näin voidaan sanoa mistä tahansa aktuaalisesta. Tietokoneenkin rakentamiseen tarvitaan enemmän kuin sen täydellinen funktionaalinen kuvaus. Tämä on keskeistä.

Vaikka tieteellinen teoria ei voi antaa puuttuvaa kykyä, niin ehkäpä sen sovellus voi tulevaisuudessa antaa.

Kieli on kuitenkin varsin universaali työkalu, tosin tiettyjen tapahtumien kielellis-looginen selittely voi olla vain ylivoimaisen työlästä pyöritellä mielessä (Esim. talousjärjestelmän ilmiöiden selittäminen/ymmärtäminen kokonaisuutena on toivotonta, muttei vielä herätä filosofista mielenkiintoa.).

Se, miksi kielellinen teoria väreistä ei tunnu väriltä, johtuu mielestäni siitä, että kun ajattelemme asian selitystä, aktivoituvat aivoissamme erilaiset kielelliset funktiot/tulkinnat, joita olemme tottuneet käyttämään kielellisessä ajattelussa (karkea esimerkki: voisin esim. kuulla samalla oman ääneni selittämässä värejä tai näen käsitteiden visuaalisia vastineita mielikuvina jne.) toisin kuin värejä nähdessämme, jolloin ne vaikuttavat kuvan tulkintaamme suoraan, mutta emme pysty "sisäisellä aistillamme/introspektiolla" tulkitsemaan enää tätä tapahtumaa kuin osittain (esim. tunnistamme värit toisistaan, osaamme asettaa ne kirkkausjärjestykseen jne.). Voisiko tätä verrata löyhästi käännetyn
ohjelman ajamiseen ja vaikkapa virtuaalikoneen päällä tulkilla ajettavaan samaan ohjelmaan?

Edellinen ei myöskään sulje pois mahdollisuutta ihmisen ajattelun/tietoisuuden oleellisesta mekaanisuudesta - itse asiassa pidän tätä todennäköisenä (Käytän tässä todennäköisyys-sanaa siten, että pakon edessä löisin vetoa näinpäin. Siis puhun subjektiivisesta mallistani asioille.).

Henri ja muut samoilla linjoilla keskustelussa olleet ovat myös oikeassa siinä, että älyn arkkitehtuurin (mikropiirit, elävä kudos jne.) ei tulisi olla "tietoisuus-syrjinnän" peruste, jos eri vaihtoehdot ovat funktionaalisesti vastaavia. Tässä on vaara sortua mystiikkaan/metafysiikkaan - herra W:n asioihin, joista ei voi puhua.

Redusoidusta maailmasta jää kuitenkin jäljelle joitain asioita ja ominaisuuksia, joita puhtaissa matemaattisissa rakenteissa ei yksinkertaisesti ole ja joita on mahdotonta kääntää jäännöksettömästi millekään ainakaan ihmisen mahdollisesti käyttämälle symboliselle kielelle:

Melko vahva väite. Oleellista tässä taitaa olla, mitä tarkoittaa tuolla "kääntää"-verbillä. Luonnonilmiöt voi olla mahdollista simuloida tarkasti Turingin koneella niin, ettei tässä "kielellisessä maailmassa" voida kertakaikkiaan havaita mitään, jota ei voitaisi tässä mielessä selittää ja ennustaa. Ihmisen ajattelu nyt vain voi olla siten rajallinen, ettemme kykene nykyisessä muodossamme tunnistamaan tulkintafunktiotamme esim. väreistä joksikin kielellä esitettäväksi funktioksi. Odotetaan geeniteknologian ja tietojenkäsittelyn yhteistuloksia, kun vuonna 2500 voimme asentaa n^2 meta-aivot itsellemme, joilla voimme vaikkapa kokea erilaisia persoonallisuuksia ja meille on lisätty tulkintafunktio näiden yhtäaikaiseen vertailuun! :)

Näitä tietoisuuskeskusteluja vaivaa mielestäni aina jonkinlainen kaikkivoipaisuuskuvitelma omiin kielellisiin kykyihin ja niiden käsitteiden, joita käyttää, kunnolliseen ymmärtämiseen. Jonkun toisen täällä heittämä idea vapaan tahdon illuusiosta kuulosti jopa uskottavalta - luodaan itsestä sellainen malli itselle, joka oikoo hieman mutkia, ja yksinkertaistaa oman toiminnan jonkinlaiseksi yhtenäiseksi persoonallisuudeksi, vaikka puolet jutuistamme olisi vain irrallisia kieli/päättely-jippoja (*). Ehkä psykologisesti vapaa tahto on samanlainen jäännöskäsite kuin vaikkapa tietokonegrafiikassa ambient-valo - kaikki se "epämääräinen", mitä ei vielä itsestään oikein ymmärrä (tai jaksa laskea tarkasti) tungetaan jonkin hienolta kuulostavan egoa pönkittävän mutu-käsitteen alle. Todennäköisesti emme pysty käyttämään edes kielemme hyvin rajoittuneita käsitteitä koherentisti, vaan muutamme oletuksiamme aina vähän asian vaihtuessa jne. Ontuva vertaukseni on, että kieliprosessimme vain ikäänkuin "surffailevat" erillisinä saarekkeina kokonaisajatteluprosessin korkeimmilla tasoilla. Mikään edellisestä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö parempaan ja jopa täydelliseen(??) kuvaukseen voitaisi päästä kehityksen tuloksena.

Oletetaanpa tällainen tehokas kieli värien käsittelyyn - mitä se mahdollistaisi?

Esim. sen introspektion ja käsittelyn, että sinisen värin näkeminen voisi (tämä on tietenkin hypoteettista ymmärrettävistä syistä, en väitä tietäväni, miksi sininen näyttää juuri siltä) alitajuisesti laukaista joitain ennen kieltä opittuja tulkintoja ja prosesseja, jotka ohjaavat meidän toimintaamme kielitietoisuudelta piilossa. Vaikkapa epämääräisiä moodeja "edessä on kenties merta, ja olisi syytä varautua kala-ateriaan" :) Tai vaikkapa luomien ja finnien erottaminen värin perusteella ihmisen iholta - mahdollisia selityksiä riittää!

Ero on siinä, että värin käsite on näköaistiin sidottu ja fenomenaalinen, kun taas painovoiman käsite on teoreettinen ja fysikaalinen.

Painovoima ei ehkä ollut havainnollinen esimerkki, mutta ajattele vaikka ylä- ja ala-suunnan tunnistamista. Mistä ihmeestä ne aivot oikein tietävät, mikä on kuvassa yläreuna ja mikä alareuna - tuskinpa näitä kannattaa ainakaan heti mennä mihinkään sielun selitykseen sisällyttämään :) Minusta tämä ylä/ala-käsiteparin "kokeminen" on täysin vastaavaa "ihme" kuin värien kokeminen, mutta jotenkin siitä ei nyt jaksa kirjoja kirjoittaa. Se on tuttu, ts. olemme pyöritelleet näitä tuntemuksia koordinaatiotaitoa opetellessa ja tunnemme hallitsevamme sen - tästä syystä se tuntuu ymmärrettävältä - osaamme jo leikkiä sillä. Mitään "syvällistä", mystistä selitystä en pidä mielenkiintoisena etsiä.

Olen erittäin pintapuolisesti perehtynyt joihinkin nykyisiin tekoälymenetelmiin (ja toivon totisesti, että joku paremmin asian osaava opastaisi minua virheoletuksistani), mutta mielestäni esim. ulkoaohjatut (opetetut) neuroverkot eivät ole vielä lähelläkään sitä mekanismia, jolla ihminen oppii. Hypoteesini on, että tällainen "yhden tunnetun vaikean/monimutkaisen speksin ratkaisun etsiminen jostain ratkaisuavaruudesta" ei tule ikinä saavuttamaan mitään korkeampaa älyllistä astetta, vaikka kapasiteettia riittäisikin yllinkyllin.

Ratkaisua voisi lähtee hakemaan jonkinlaisesta hybridiverkosta, jossa ensin aistihavainnot ja niistä "jalostetut" korkeammat tulkinnat/mallit tapahtumille rakentuvat alhaalta ylöspäin opportunistisesti. Aivot kasvattavat hiljalleen lapsen kehityksen aikana korkeampia tulkintoja "itseorganisoituvasti" jonkinlaista kompleksisuusmetriikkaa käyttäen. Arvaisin, että esim. silmämunan pohjassa olevien neuronien spatiaalinen läheisyys vaikuttaa tähän metriikkaan alimmilla
tasoilla voimakkaasti. Jatkossa se voi olla jotain sen suuntaista, että useasti toteutuvat patternit saavat oman "jatkoneuroninsa", jonka laukaisu siis tulkitaan tietyn korkeamman käsitteen havaitsemiseksi. Esim. ihmisen tunnistaminen kuvasta tapahtuisi niin, että ensin tunnistettaisiin viivoja ja kuvankäsittelyn tasolla olevia yksinkertaisia muotoja joista seuraavilla tasoilla syntyy valoisuuden muutoksia tutkimalla esim. kolmiulotteisuutta tunnistetulle hahmolle, minkä jälkeen tunnistetaan esim. ihonvärin ja muodon avulla sormi tai varvas, joista taas hierarkisesti rakentuu raaja, joista rakentuu ihminen jne.. Koko tätä vaihetta voi ajatella eräänlaisena "mielenkiintoisuuden filtterinä",joka karsii epäoleellisen pois jatkovaiheilta, jotta _taitojen_ oppiminen saisi mielekästä syötettä. Uteliaisuus-vaisto olisi tässä mallissa eräänlainen fokuksen valitsin, jota voisi esim. ohjata se, kuinka paljon uusia & mielenkiintoisia (hyvin pakkautuvia, toistuvia) piirteitä havaitaan tietyssä osassa havaintokenttää. Myös suuri osa itsensä tiedostamisesta tapahtuu täsmälleen saman ulkomaailman tulkintakoneiston läpi. "Minä" vain on siten tärkeä tutkimuksen kohde, että se seuraa kaikkialle mukana ja lisäksi omaamme kaikenlaisia voimakkaita sisäaisteja (vaikka vatsan täyttöaste), joita muut eivät näe.

Output-puoli taas toimisi pääsääntöisesti erilaisten vaistojen (tunteiden?) (sosiaalinen hyväksyntä = päänsilitys, lässytys jne., nälkä, kipu, pelko ..) sekä ulkomaailman palautteen mukaan itsenäisesti. Tämä muistuttaisi enemmän perinteisten keinotekoisten neuroverkkojen toimintaa, jossa keppi ja porkkana "veistävät" inkrementaalisesti aivomassaan funktioita, jotka tuottavat toivottuja lihasliikesarjoja. Uskoisin, että nämä "taidot" myös kehittyvät erillisinä, modulaarisina taitoina, ei minään "yhden suuren ongelman ratkaisuna" ja paremminkin kombinoituvat sitten korkeammalla tasolla pienemmistä osasuorituksista. Nämä tulostusfunktiot saavat myös jotenkin aistitulkintoja parametreiksiin, mutta en ole pohdiskeluissani vielä ehtinyt miettiä enempää. Turhaantuminen voisi olla eräänlainen output:ia ohjaavat ylävaisto, joka palkitsee minkä tahansa tekemisen, ettei ihminen jähmettyisi aivan paikalleen ilman motiivia (tavallaan uteliaisuuden "peilikuva"). Ideana tässä käsienheiluttelussa oli lähinnä se, että varsinainen sivistynyt äly joudutaan ohjelmoimaan ihmiseen kulttuurilla ja nämä output-funktiot, jotka varsinaisesti tuottavat puheen/ajattelun ovat täysin erillisiä sitten siitä havainnosta ja tulkinnasta, jonka annamme omille touhuillemme. Tämä voisi myös siististi selittää kokeessa havaitun viipeen tietoisuudelle omista toimistaan. Täytyisi ruveta ilmeisesti kirjoittamaan C++-kirjastoa näiden ajatusten pohjalta, että saisi edes jonkinlaista käsitystä siitä, toimivatko ideat.

(*) Itse asiassa ajattelen, että ihminen on varsin "tyhmä" eläin, mutta kulttuuri, jota ajattelumme pitkälle on, peittää tämän tyhmyyden, koska se muodostaa sosiaalisen verkoston, joka rajoittaa efektiivisesti niitä tilanteita, joihin joudumme. Esim. matematiikanopettaja keksii tehtävän - kuinka - tietenkin hän on aikaisempia tehtäviä tutkimalla oppinut jonkinlaisia patterneja näiden tuottamiselle ja kombinoi vanhoja ideoita ja ehkä lisää jotain pientä uutta päälle. Sitten opiskelija ratkaisee tämän tehtävän (ensin elettyään samassa kulttuurissa ja kohdattuaan samoja ajatusrakenteita) ja on tyytyväinen omaan erinomaisuuteensa. Toisaalta, jos valitsee hieman hankalampia tehtäviä ratkaistavakseen (esim. matematiikan olympiatehtävien hankalammat tehtävät), voi hyvin konkreettisesti huomata kuinka älykäs eläin sitä onkaan :(

Tästä tuleekin mieleeni eräs televisiosta tullut dokumentti, jossa alkuasukkaat vaihtoivat helmiä länsimaiseen rihkamaan ja ohjelman juontaja antoi äänensävyllään ymmärtää, kuinka alkeellisia nämä heimoihmiset olivatkaan, kun luopuivat helmistään. Epäilenpä, että alkuasukkaat naureskelivat partaansa länsimaisille ihmisille, jotka kukkoilevat sitten kotimaassaan helmet kaulassaan.

Olisin valmis kehittämään tätä ideaa siihen suuntaan, että ihmisen älyn eläinten älystä oleellisesti erottava tekijä onkin enemmän vaistopohjainen kuin kapasiteettipohjainen (tai siten, että tarve kapasiteetille syntyy helposti tämän vaiston syntymisen myötä). Moukkana en tietenkään ole perehtynyt biologiaan kovin hyvin ja esittelen tässä ideoita teoreettisesta lähtökohdastani, mutta kuitenkin, voisiko pelkkä voimakas sosiaalisen hyväksynnän tarve (vaisto?) irrottaa lapsen kehityksen ikäänkuin välittömän ympäristön "objektiivisen todellisuuden" tarpeilta kuten nälkä, kylmä, pelko jne. ja näin luoda puitteen kulttuurin säilymiselle yhteisössä ja kumulatiivisen käytöksen kehittymisen.

PS. Pahoittelen mahdollisia (ajatus)virheitä tekstissä - en jaksanut alkaa oikolukea, kun tulikin innostuttua runoilemaan hieman enemmän.

tiistai 2. huhtikuuta 2002

Eeny, meeny, miny, moe, go is not spelled goe

rec.games.go: Checklist Go

2.4.2002 7:45

Xenafan wrote:
  1. absolutely forced moves (anything which is obviously urgent)
  2. thick plays (if there's a weakness)
  3. influence
  4. oba (for the purposes of this list, an oba is defined as any move  which is mutually big)
  5. large territorial plays (this can include invasions and keshi)
  6. others (e.g., gote-no-sente, kikashi)

I think you should use higher priority for kikashi.

I suggest following procedure after you have decided your move: Now you have more information about the future of the game than your opponent. Think if there are some plays in other parts of the board that your opponent would answer your moves differently if he knew your next move. Then play all "non-harmful" sente-enough kikashi plays of this type before your actual move.

Also I would suggest that always try to visualize a couple of moves ahead after decision and before placing the stone to avoid rash mistakes we amateurs do so often.

Use your opponent's time for life&death considerations, calculate territories etc.

Also in the late endgame forget the rule reverse-sente is twice the value of gote. It is not accurate enough if you just have a couple of minutes for thinking. Quite simple and as far as I understand better algorithm for simple endgame is to put gote plays in descending order g1,(g2),g3,(g4),g5, .. and calculate the difference of sum of odd and even indexed lists of gote plays and compare this to the size of biggest reverse-sente. Now you can see that the value of gote is something between 0-1 times the actual value of the move (and reverse-sente is its actual "gote" size). But more importantly: Most mistakes in the endgame of amateurs at my level (2k*) are misreadings of size of the move, not the actual order of moves, I think.

If you want to apply this algorithm to the beginning or the middlegame, maybe you could just pick the couple of biggest gote looking moves, evaluate their approximate size and do the subtraction to these moves (like above) and approximate the end of the gote-move list as 0.5*biggest remaining gote (0.5 is the average size of the gote play - My guess is that this approximation of gote size will be much more accurate in "slow" territory contest games than in fighting/mojo games). It is also nice to see how the concept of miai comes from this algorithm.


 (Good Timin'-Jimmy Jones-original song-1960)